Kod | BRE_WNP_NS_MGR_TYFL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Kierunek studiów | Pedagogika specjalna |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 50 |
Czas trwania | 5 lat |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa, |
Godziny otwarcia sekretariatu | pon.-pt. 10.00-12.00; 12.30-14.30 |
Adres WWW | https://pedagogika.uksw.edu.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Studia na kierunku pedagogika specjalna o profilu ogólnoakademickim mają na celu przekazanie absolwentom wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego (nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty, pracującego z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi) oraz pełnienia różnych ról o charakterze edukacyjnym i rehabilitacyjnym w życiu społecznym i kulturalnym.
Absolwent studiów dysponować będzie wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Posiadał będzie umiejętności i kompetencje określone zakresem wybranego modułu kształcenia, odpowiadającego potrzebom rynku pracy i środowiska społecznego oraz aktualnym trendom pedagogiki specjalnej. Zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych zasad transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej. Absolwent nabędzie znajomość języka obcego na poziomie B2+, umożliwiającą samodzielne korzystanie ze specjalistycznej literatury, a także sprawności niezbędne do rozumienia i interpretowania swoistych zagadnień pedagogiki specjalnej, z ukierunkowaniem na efektywne, naukowo uzasadnione rozwiązywanie problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju.
Absolwent pedagogiki specjalnej w zależności od ukończonego modułu kształcenia dysponować będzie teoretyczną, interdyscyplinarną wiedzą oraz profesjonalnym praktycznym przygotowaniem do wykonywania szeregu zawodów w systemie oświaty, opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych oraz studiach doktoranckich.
Moduły:
o tyflopedagogika z edukacją włączającą,
o pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową,
o pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną,
o terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych.
Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna w zakresie tyflopedagogika z edukacją włączającą przygotowany będzie do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie tyflopedagogiki, pracującego z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i starszymi w placówkach oświatowych i innych wspierających osoby z niepełnosprawnością wzroku, jak również jako konsultant w zakresie wykorzystania elektronicznych technologii wspomagających.
Dodatkowo absolwent posiadać będzie pełne kompetencje do nauczania orientacji przestrzennej i poruszania się osób niewidomych: jako instruktor (nauczyciel) orientacji przestrzennej i mobilności – pozna zaawansowane techniki samodzielnej mobilności w pomieszczeniach i w złożonym terenie miejskim z wykorzystaniem technik ochronnych, białej laski, echolokacji, nawigacji GPS, technologii oraz psa przewodnika.
Będzie potrafił zaadaptować otoczenie fizyczne do możliwości osób z różnego rodzaju i stopnia uszkodzeniem wzroku, dostosować materiały dydaktyczne do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, a także będzie posiadał przygotowanie do prowadzenia rehabilitacji podstawowej (nauki modyfikowanych pod kątem możliwości wzrokowych sposobów wykonywania czynności życia codziennego) i indywidualnych zajęć tyflopedagogicznych (rewalidacyjnych).
Perspektywy zawodowe
Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie w takich miejscach, jak: przedszkola i szkoły (specjalne, integracyjne, ogólnodostępne), ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci niewidomych i słabowidzących, organizacje pozarządowe działające na rzecz osób z dysfunkcją narządu wzroku, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki lecznicze, rehabilitacyjne, oświatowe, ośrodki/zespoły wczesnego wspomagania rozwoju, na stanowiskach:
1. nauczyciel współorganizujący kształcenie: pedagog specjalny – tyflopedagog – w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych;
2. pedagog specjalny – tyflopedagog – w placówkach dla osób niewidomych i słabowidzących;
3. instruktor (nauczyciel) orientacji przestrzennej i mobilności osób z dysfunkcją wzroku;
4. wychowawca w internacie dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku;
5. konsultant i nauczyciel w zakresie technologii wspierającej osoby niewidome i słabowidzące;
6. tyflopedagog – specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form wsparcia pedagogicznego i terapeutycznego dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością wzroku.
Czesne
Opłata za usługi edukacyjne wynosi 5000 zł za jeden rok studiów.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą
Wymagany przedmiot |
Przelicznik dla poziomu
|
język polski - część pisemna |
podstawowy p1 = 0,20 albo rozszerzony p1 = 0,30 |
język obcy nowożytny - część pisemna |
podstawowy p2 = 0,15 albo rozszerzony p2 = 0,20 |
przedmiot do wyboru: historia, WOS, geografia, matematyka, biologia |
podstawowy p3 = 0,30 albo rozszerzony p3 = 0,50 |
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3
gdzie:
W1 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka polskiego (część pisemna),
W2 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego (część pisemna),
W3 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z przedmiotu do wyboru (część pisemna),
p1 – przelicznik dla poziomu z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla poziomu z języka obcego,
p3 – przelicznik dla poziomu z przedmiotu do wyboru.
Jeśli kandydat na świadectwie maturalnym ma odnotowany z jednego przedmiotu wynik zarówno na poziomie rozszerzonym jak i podstawowym, to w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest wynik z poziomu, który po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje wyższą wartość.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z starą maturą
Sposób przeliczania starej matury na punkty:
Matura po 1991 roku
ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %
Matura do 1991 roku
ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 40 %
Wymagany przedmiot
|
Rodzaj egzaminu |
Przelicznik |
język polski |
część pisemna |
p1 = 0,20 |
część ustna |
p2 = 0,20 |
|
język obcy nowożytny |
część ustna albo ocena końcoworoczna** |
p3 = 0,20 p3 = 0,10 |
przedmiot do wyboru: historia, WOS, geografia, matematyka, biologia |
część pisemna albo ocena końcoworoczna** |
p4 = 0,40 p4 = 0,10 |
** ocena końcoworoczna uwzględniana tylko wtedy, gdy kandydat nie zdawał przedmiotu.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3 + p4W4
gdzie:
W1 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części pisemnej) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W2 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części ustnej po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W3 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego (w części ustnej), bądź punktów za ocenę końcoworoczną jeśli kandydat nie zdawał języka obcego nowożytnego (w części ustnej) na maturze po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W4 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z przedmiotu wskazanego przez kandydata (w części pisemnej), określonego jako przedmiot do wyboru, bądź punktów za ocenę końcoworoczną z tego przedmiotu jeśli kandydat nie zdawał go na maturze, po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
p1 – przelicznik dla części pisemnej z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla części ustnej z języka polskiego,
p3 – przelicznik dla części ustnej z języka obcego nowożytnego, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej,
p4 – przelicznik dla części pisemnej z przedmiotu wskazanego przez kandydata, określonego jako przedmiot do wyboru, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej z tego przedmiotu.
Zasady kwalifikacji z Maturą Międzynarodową oraz Maturą Europejską
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Międzynarodową i uzyskali na dyplomie IB przynajmniej 37 punktów, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Europejską i uzyskali na dyplomie EB ocenę ogólną przynajmniej 88 punktów na 100, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Przyjęcie kandydatów z dyplomem IB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 37 punktów z zastrzeżeniem ust. 11 oraz kandydatów z dyplomem EB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 88 punktów, następuje w oparciu o kryteria przyjęć osób z „nową maturą” oraz zgodnie z poniższą tabelą, w której przyjmuje się że:
- - dla Matury Międzynarodowej: poziom niższy - standard level, zwany dalej SL, przedmiotu zdanego przez kandydata odpowiada poziomowi podstawowemu przedmiotu zdanego na egzaminie maturalnym, a poziom wyższy - high level, zwany dalej „HL” - poziomowi rozszerzonemu;
- - dla Matury Europejskiej: za poziom podstawowy uznaje się L2 i L3 (liczba godzin tygodniowo), a za poziom rozszerzony uznaje się L4 i L5 oraz matematykę L5+3 (liczba godzin tygodniowo):
MATURA IB |
MATURA EB |
NOWA MATURA |
MATURA IB |
MATURA EB |
NOWA MATURA |
Poziom SL |
Poziom podstawowy |
Poziom podstawowy |
Poziom HL |
Poziom rozszerzony |
Poziom rozszerzony |
7 |
9,00-10,00 |
100% |
7 |
8,00-10,00 |
100% |
6 |
8,00-8,95 |
86% |
6 |
7,00-7,95 |
85% |
5 |
7,00-7,95 |
72% |
5 |
6,00-6,95 |
70% |
4 |
6,00-6,95 |
58% |
4 |
5,00-5,95 |
55% |
3 |
5,00-5,95 |
44% |
3 |
4,00-4,95 |
40% |
2 |
4,00-4,95 |
30% |
2 |
3,00-3,95 |
25% |
1 |
1,00-3,95 |
0 |
1 |
1,00-2,95 |
10% |
Wynik rekrutacyjny kandydata przystępującego do Matury Międzynarodowej, który na egzaminie w ramach programu Matury Międzynarodowej, którego zdanie potwierdza dyplom IB, uzyskał mniej niż 24 punkty, wynosi 0 punktów.
Dla przedmiotów, których kandydaci z dyplomem IB albo EB nie mają możliwości zdawać na maturze ze względu na program matury realizowany w danej szkole, ustala się odpowiedniki w tabeli poniżej, z zastrzeżeniem, że w przypadku kandydatów, którzy nie mieli możliwości zdawania na Maturze Międzynarodowej albo Maturze Europejskiej języka polskiego, dopuszcza się wzięcie pod uwagę przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego jako odpowiednika języka polskiego innego zdanego przez kandydata języka A1 (w przypadku Matury IB) albo języka L1 lub L1+3 (w przypadku matury EB), przy czym przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego nie może być wzięty pod uwagę dwukrotnie ten sam język:
Przedmiot na maturze polskiej |
Odpowiedniki na maturze IB |
Odpowiedniki na maturze EB |
język polski |
* język A1 (z grupy 1) |
* język L1 |
wiedza o społeczeństwie |
* business i management * filozofia |
* filozofia |
historia sztuki |
* historia |
* historia * sztuka |
historia muzyki |
* historia |
* historia * sztuka |
Kandydatom z dyplomem EB, którzy posiadają na dyplomie wynik z języka obcego na poziomie L2+3, uznaje się ten wynik za równoznaczny wynikowi języka obcego nowożytnego zdanego na poziomie dwujęzycznym na egzaminie maturalnym.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z maturą zagraniczną
Informacje zawarte są na stronie: https://uksw.edu.pl/kandydaci/cudzoziemcy/dyplomy-zagraniczne-i-matury/
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Informacje zawarte są na stronie: https://uksw.edu.pl/kandydaci/rekrutacja/akty-prawne/olimpiady-konkursy/