Kod | BRE_WNP_ST_MGR_ART |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk Pedagogicznych |
Kierunek studiów | Pedagogika specjalna |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 40 |
Czas trwania | 5 lat |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa, |
Godziny otwarcia sekretariatu | pon.-pt. 10.00-12.00; 12.30-14.30 |
Adres WWW | https://pedagogika.uksw.edu.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Studia na kierunku pedagogika specjalna o profilu ogólnoakademickim mają na celu przekazanie absolwentom wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego (nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty, pracującego z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi) oraz pełnienia różnych ról o charakterze edukacyjnym i rehabilitacyjnym w życiu społecznym i kulturalnym.
Absolwent studiów dysponować będzie wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Posiadał będzie umiejętności i kompetencje określone zakresem wybranego modułu kształcenia, odpowiadającego potrzebom rynku pracy i środowiska społecznego oraz aktualnym trendom pedagogiki specjalnej. Zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych zasad transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej. Absolwent nabędzie znajomość języka obcego na poziomie B2+, umożliwiającą samodzielne korzystanie ze specjalistycznej literatury, a także sprawności niezbędne do rozumienia i interpretowania swoistych zagadnień pedagogiki specjalnej, z ukierunkowaniem na efektywne, naukowo uzasadnione rozwiązywanie problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju.
Absolwent pedagogiki specjalnej w zależności od ukończonego modułu kształcenia dysponować będzie teoretyczną, interdyscyplinarną wiedzą oraz profesjonalnym praktycznym przygotowaniem do wykonywania szeregu zawodów w systemie oświaty, opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych oraz studiach doktoranckich.
Moduły:
o tyflopedagogika z edukacją włączającą,
o pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową,
o pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną,
o terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych.
Perspektywy zawodowe
Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną nabędzie interdyscyplinarną wiedzę oraz fundamentalne umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pełnienia ról o charakterze edukacyjnym, rehabilitacyjnym i aktywizującym artystycznie w zakresie pedagogiki osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej.
Ponadto, Absolwent nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie aktywności artystycznej, które pozwolą mu kreować i aplikować szeroki wachlarz twórczych i innowacyjnych oddziaływań specjalistycznych (edukacyjno-wychowawczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych, profilaktycznych i włączających).
Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna, w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną będzie posiadał przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie do pełnienia roli zawodowej na stanowisku:
1. pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach;
2. nauczyciel i wychowawca – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach specjalnych, w szkołach specjalnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
3. nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną prowadzący zajęcia z zakresu rewalidacji w placówkach specjalnych i integracyjnych;
4. nauczyciel wspomagający w przedszkolach integracyjnych, w szkołach integracyjnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, w szkołach z oddziałami integracyjnymi na wszystkich szczeblach edukacyjnych;
5. nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach i szkołach pracujących według koncepcji edukacji włączającej;
6. terapeuta zajęciowy w warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy, domach pomocy społecznej;
7. specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form pomocy pedagogicznej i terapeutycznej dzieciom, młodzieży i dorosłym osobom z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz ich rodzinom w:
- placówkach specjalistycznego poradnictwa (specjalistyczne poradnie, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie psychoterapeutyczne);
- placówkach opiekuńczo-wychowawczych (bursy i internaty);
- placówkach wsparcia dziennego dla dzieci, młodzieży (świetlice środowiskowe i terapeutyczne, kluby, ogniska wychowawcze);
- stowarzyszeniach, fundacjach i innych organizacjach pozarządowych, mediach itp., realizujących programy edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z nową maturą
Wymagany przedmiot |
Przelicznik dla poziomu
|
język polski - część pisemna |
podstawowy p1 = 0,20 albo rozszerzony p1 = 0,30 |
język obcy nowożytny - część pisemna |
podstawowy p2 = 0,15 albo rozszerzony p2 = 0,20 |
przedmiot do wyboru: historia, WOS, geografia, matematyka, biologia |
podstawowy p3 = 0,30 albo rozszerzony p3 = 0,50 |
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3
gdzie:
W1 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka polskiego (część pisemna),
W2 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego (część pisemna),
W3 - liczba punktów odpowiadająca procentowemu wynikowi z egzaminu maturalnego z przedmiotu do wyboru (część pisemna),
p1 – przelicznik dla poziomu z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla poziomu z języka obcego,
p3 – przelicznik dla poziomu z przedmiotu do wyboru.
Jeśli kandydat na świadectwie maturalnym ma odnotowany z jednego przedmiotu wynik zarówno na poziomie rozszerzonym jak i podstawowym, to w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany jest wynik z poziomu, który po przemnożeniu przez odpowiedni przelicznik daje wyższą wartość.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z starą maturą
Sposób przeliczania starej matury na punkty:
Matura po 1991 roku
ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %
Matura do 1991 roku
ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 70 %
ocena 3 = 40 %
Wymagany przedmiot
|
Rodzaj egzaminu |
Przelicznik |
język polski |
część pisemna |
p1 = 0,20 |
część ustna |
p2 = 0,20 |
|
język obcy nowożytny |
część ustna albo ocena końcoworoczna** |
p3 = 0,20 p3 = 0,10 |
przedmiot do wyboru: historia, WOS, geografia, matematyka, biologia |
część pisemna albo ocena końcoworoczna** |
p4 = 0,40 p4 = 0,10 |
** ocena końcoworoczna uwzględniana tylko wtedy, gdy kandydat nie zdawał przedmiotu.
Wynik postępowania kwalifikacyjnego (W) obliczany jest zgodnie ze wzorem:
W = p1W1 + p2W2 + p3W3 + p4W4
gdzie:
W1 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części pisemnej) po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W2 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka polskiego (w części ustnej po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W3 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z języka obcego nowożytnego (w części ustnej), bądź punktów za ocenę końcoworoczną jeśli kandydat nie zdawał języka obcego nowożytnego (w części ustnej) na maturze po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
W4 - liczba punktów z egzaminu dojrzałości z przedmiotu wskazanego przez kandydata (w części pisemnej), określonego jako przedmiot do wyboru, bądź punktów za ocenę końcoworoczną z tego przedmiotu jeśli kandydat nie zdawał go na maturze, po przeliczeniu zgodnie ze sposobem przeliczania starej matury na punkty (powyżej),
p1 – przelicznik dla części pisemnej z języka polskiego,
p2 – przelicznik dla części ustnej z języka polskiego,
p3 – przelicznik dla części ustnej z języka obcego nowożytnego, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej,
p4 – przelicznik dla części pisemnej z przedmiotu wskazanego przez kandydata, określonego jako przedmiot do wyboru, bądź opcjonalnie dla oceny końcoworocznej z tego przedmiotu.
Zasady kwalifikacji z Maturą Międzynarodową oraz Maturą Europejską
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Międzynarodową i uzyskali na dyplomie IB przynajmniej 37 punktów, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Maturzyści, którzy zdawali Maturę Europejską i uzyskali na dyplomie EB ocenę ogólną przynajmniej 88 punktów na 100, otrzymują maksymalną punktację na kierunku/kierunkach, na który/których dokonali rejestracji.
Przyjęcie kandydatów z dyplomem IB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 37 punktów z zastrzeżeniem ust. 11 oraz kandydatów z dyplomem EB, którzy osiągną wynik mniejszy niż 88 punktów, następuje w oparciu o kryteria przyjęć osób z „nową maturą” oraz zgodnie z poniższą tabelą, w której przyjmuje się że:
- - dla Matury Międzynarodowej: poziom niższy - standard level, zwany dalej SL, przedmiotu zdanego przez kandydata odpowiada poziomowi podstawowemu przedmiotu zdanego na egzaminie maturalnym, a poziom wyższy - high level, zwany dalej „HL” - poziomowi rozszerzonemu;
- - dla Matury Europejskiej: za poziom podstawowy uznaje się L2 i L3 (liczba godzin tygodniowo), a za poziom rozszerzony uznaje się L4 i L5 oraz matematykę L5+3 (liczba godzin tygodniowo):
MATURA IB |
MATURA EB |
NOWA MATURA |
MATURA IB |
MATURA EB |
NOWA MATURA |
Poziom SL |
Poziom podstawowy |
Poziom podstawowy |
Poziom HL |
Poziom rozszerzony |
Poziom rozszerzony |
7 |
9,00-10,00 |
100% |
7 |
8,00-10,00 |
100% |
6 |
8,00-8,95 |
86% |
6 |
7,00-7,95 |
85% |
5 |
7,00-7,95 |
72% |
5 |
6,00-6,95 |
70% |
4 |
6,00-6,95 |
58% |
4 |
5,00-5,95 |
55% |
3 |
5,00-5,95 |
44% |
3 |
4,00-4,95 |
40% |
2 |
4,00-4,95 |
30% |
2 |
3,00-3,95 |
25% |
1 |
1,00-3,95 |
0 |
1 |
1,00-2,95 |
10% |
Wynik rekrutacyjny kandydata przystępującego do Matury Międzynarodowej, który na egzaminie w ramach programu Matury Międzynarodowej, którego zdanie potwierdza dyplom IB, uzyskał mniej niż 24 punkty, wynosi 0 punktów.
Dla przedmiotów, których kandydaci z dyplomem IB albo EB nie mają możliwości zdawać na maturze ze względu na program matury realizowany w danej szkole, ustala się odpowiedniki w tabeli poniżej, z zastrzeżeniem, że w przypadku kandydatów, którzy nie mieli możliwości zdawania na Maturze Międzynarodowej albo Maturze Europejskiej języka polskiego, dopuszcza się wzięcie pod uwagę przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego jako odpowiednika języka polskiego innego zdanego przez kandydata języka A1 (w przypadku Matury IB) albo języka L1 lub L1+3 (w przypadku matury EB), przy czym przy obliczaniu wyniku postępowania kwalifikacyjnego nie może być wzięty pod uwagę dwukrotnie ten sam język:
Przedmiot na maturze polskiej |
Odpowiedniki na maturze IB |
Odpowiedniki na maturze EB |
język polski |
* język A1 (z grupy 1) |
* język L1 |
wiedza o społeczeństwie |
* business i management * filozofia |
* filozofia |
historia sztuki |
* historia |
* historia * sztuka |
historia muzyki |
* historia |
* historia * sztuka |
Kandydatom z dyplomem EB, którzy posiadają na dyplomie wynik z języka obcego na poziomie L2+3, uznaje się ten wynik za równoznaczny wynikowi języka obcego nowożytnego zdanego na poziomie dwujęzycznym na egzaminie maturalnym.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
https://rekrutacja.uksw.edu.pl/olimpiady-konkursy
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Informacje: https://rekrutacja.uksw.edu.pl/matura_dyplom_zagraniczny