Degree programmes (first-cycle,second-cycle, long-cycle) - 2025/2026

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Pedagogika specjalna - tyflopedagogika z edukacją włączającą - studia jednolite magisterskie niestacjonarne

Details
Code BRE_WNP_NS_MGR_TYFL
Organizational unit Faculty of Education
Field of studies Special Education
Form of studies Part-time
Level of education Unitary (first+second cycle)
Educational profile academic
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 40
Duration 5 years
Recruitment committee address ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawa,
Office opening hours pon.-pt. 10.00-12.00; 12.30-14.30
WWW address https://pedagogika.uksw.edu.pl/
Required document
  • Maturity or equivalent document
  Ask a question
There is currently no active phase.

Upcoming phases in this registration:
  • Phase 1 (05.06.2025 12:00 – 11.07.2025 23:59)

Studia na kierunku pedagogika specjalna o profilu ogólnoakademickim mają na celu przekazanie absolwentom wiedzy, umiejętności i kompetencji potrzebnych do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego (nauczyciela, wychowawcy, rehabilitanta, terapeuty, pracującego z dziećmi, młodzieżą oraz osobami dorosłymi) oraz pełnienia różnych ról o charakterze edukacyjnym i rehabilitacyjnym w życiu społecznym i kulturalnym.

 

Absolwent studiów dysponować będzie wiedzą dotyczącą prawidłowości rozwojowych człowieka, zaburzeń organicznych i dysfunkcji społecznych oraz różnorodnych strategii wspierania osób ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi. Posiadał będzie umiejętności i kompetencje określone zakresem wybranego modułu kształcenia, odpowiadającego potrzebom rynku pracy i środowiska społecznego oraz aktualnym trendom pedagogiki specjalnej. Zdobędzie wiedzę i umiejętności z zakresu podstawowych zasad transferu wiedzy do sfery gospodarczej i społecznej. Absolwent nabędzie znajomość języka obcego na poziomie B2+, umożliwiającą samodzielne korzystanie ze specjalistycznej literatury, a także sprawności niezbędne do rozumienia i interpretowania swoistych zagadnień pedagogiki specjalnej, z ukierunkowaniem na efektywne, naukowo uzasadnione rozwiązywanie problemów edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych osób o odmiennym rozwoju.

Absolwent  pedagogiki specjalnej w zależności od ukończonego modułu kształcenia dysponować będzie teoretyczną, interdyscyplinarną wiedzą oraz profesjonalnym praktycznym przygotowaniem do wykonywania szeregu zawodów w systemie oświaty, opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Absolwent jest przygotowany do kontynuowania nauki na studiach podyplomowych oraz studiach doktoranckich.

Moduły:

o   tyflopedagogika z edukacją włączającą,

o   pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową,

o   pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną,

o   terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych.

 

 Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna w zakresie tyflopedagogika z edukacją włączającą przygotowany będzie do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w zakresie tyflopedagogiki, pracującego z dziećmi, młodzieżą, osobami dorosłymi i starszymi w placówkach oświatowych i innych wspierających osoby z niepełnosprawnością wzroku, jak również jako konsultant w zakresie wykorzystania elektronicznych technologii wspomagających.

Dodatkowo absolwent posiadać będzie pełne kompetencje do nauczania orientacji przestrzennej i poruszania się osób niewidomych: jako instruktor (nauczyciel) orientacji przestrzennej i mobilności – pozna zaawansowane techniki samodzielnej mobilności w pomieszczeniach i w złożonym terenie miejskim z wykorzystaniem technik ochronnych, białej laski, echolokacji, nawigacji GPS, technologii oraz psa przewodnika.

Będzie potrafił zaadaptować otoczenie fizyczne do możliwości osób z różnego rodzaju i stopnia uszkodzeniem wzroku, dostosować materiały dydaktyczne do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością wzroku, a także będzie posiadał przygotowanie do prowadzenia rehabilitacji podstawowej (nauki modyfikowanych pod kątem możliwości wzrokowych sposobów wykonywania czynności życia codziennego) i indywidualnych zajęć tyflopedagogicznych (rewalidacyjnych).

Perspektywy zawodowe  

Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie w takich miejscach, jak: przedszkola i szkoły (specjalne, integracyjne, ogólnodostępne), ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci niewidomych i słabowidzących, organizacje pozarządowe działające na rzecz osób z dysfunkcją narządu wzroku, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, placówki lecznicze, rehabilitacyjne, oświatowe, ośrodki/zespoły wczesnego wspomagania rozwoju, na stanowiskach:

1.    nauczyciel współorganizujący kształcenie: pedagog specjalny – tyflopedagog – w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych;

2.    pedagog specjalny – tyflopedagog – w placówkach dla osób niewidomych i słabowidzących;

3.    instruktor (nauczyciel) orientacji przestrzennej i mobilności osób z dysfunkcją wzroku;

4.    wychowawca w internacie dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku;

5.    konsultant i nauczyciel w zakresie technologii wspierającej osoby niewidome i słabowidzące;

6.    tyflopedagog – specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form wsparcia pedagogicznego i terapeutycznego dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością wzroku.

  

 


Qualification rules for candidates holding a maturity certificate obtained by passing the matriculation examination (the so-called "new matura"): 

Required subject Conversion factor for the level
Polish – written part elementary            p= 0,20    or advanced      p= 0,30
modern foreign language - written part elementary                p= 0,15    or advanced      p= 0,20
elective subject* elementary              p= 0,30    or advanced      p= 0,50

* one of the subjects indicated by the candidate from the following set is considered: history, civics, geography, mathematics, biology

 The result of the qualification procedure (W) is calculated according to the formula:

W = p1W1 + p2W2 + p3W3  

where:

W1 – number of points corresponding to the percentage result of the matriculation examination in a Polish (written part),

W2 – number of points corresponding to the percentage result of the matriculation examination in a modern foreign language (written part),

W3 – number of points corresponding to the percentage result of the matriculation examination in an elective subject (written part),

p1 – conversion factor for the level of Polish,

p2 – conversion factor for the foreign language level,

p3 – conversion factor for the level of the elective subject

If a candidate has a result for one subject both at the advanced and elementary levels on the matriculation certificate, the result from the level which, multiplied by an appropriate conversion factor, gives a higher value is considered in the qualification procedure

 

Qualification rules for candidates holding a maturity certificate obtained by passing the maturity examination (the so-called "old matura") : 

Required subject  Type of exam Conversion factor
Polish written part p1 = 0,20
oral part p2 = 0,20
modern foreign language oral part or end-of-year grade** p3 = 0,20 p3 = 0,10
elective subject* written partor end-of-year grade** p4 = 0,40 p4 = 0,10

one of the subjects indicated by the candidate from the following set is considered: history, civics geography, mathematics, biology

** end-of-year grade is considered only if the candidate has not taken the subject.

 

The result of the qualification procedure (W) is calculated according to the formula:

W = p1W1 + p2W2 + p3W3 + p4W4    

where:

W1 - number of points in the maturity examination in Polish (written part) after conversion in accordance with the table in § 1, art. 1,

W2 - number of points in the maturity examination in Polish (oral part) after conversion in accordance with the table in § 1, art. 1,

W3 - number of points in the maturity examination in modern foreign language (oral part) or points for end-of-year grade if the candidate has not taken a modern foreign language (oral part) in a matriculation examination, after conversion in accordance with the table in § 1, art. 1,

W4 - number of points in the maturity examination in the subject indicated by the candidate (written part), specified as an elective subject, or points for the end-of-year grade if the candidate has not taken it in a matriculation examination, after conversion in accordance with the table in § 1, art. 1,

p1 – conversion factor for the written part in Polish,

p2 – conversion factor for the oral part in Polish,

p3 – conversion factor for the oral part in the modern foreign language level, or, optionally, for the end-of-year grade in that subject

p4 – conversion factor for the written part in the subject indicated by the candidate as an elective subject or, optionally, for the end-of-year grade in that subject.

Qualification rules with International Baccalaureate and European Baccalaureate

Candidates who have passed the International Baccalaureate and have achieved the score of at least 37 on the IB diploma shall be awarded maximum points in the major(s) they register excluding medicine, and subject to art. 12.

Candidates who have passed the European Baccalaureate and have achieved an overall score of at least 88 out of 100 points on the EB diploma shall be awarded maximum grades in the major(s) they register excluding medicine, and subject to art. 12.

The admission of candidates with an IB diploma with a score lower than 37, and candidates with an EB diploma with a score lower than 88, as well as candidates with an IB diploma or EB diploma who apply for admission to the faculty of medicine, regardless of the score obtained on the diploma, is based on the admission criteria for persons with the "new matura," subject to art. 12 and in accordance with the table below, where it is assumed that:

- for the International Baccalaureate: the lower level - standard level, hereinafter SL, of the subject passed by the candidate corresponds to the elementary level of the subject passed in the matriculation examination, and the higher level - high level, hereinafter HL - the advanced level;

- for the European Baccalaureate: the basic level is taken to be L2 and L3 (number of hours per week) and the advanced level is taken to be L4 and L5, and mathematics L5+3 (number of hours per week):  

MATRICULATION EXAM IB

MATRICULATION EXAM IB

NEW MATRICULATION

EXAM

MATRICULATION

EXAM IB

NEW MATRICULATION

EXAM

NEW MATRICULATION

EXAM

SL Level

 

Elementary level 

Elementary level

HL Level

Elementary level

Advanced level

7

9,00-10,00

100%

7

8,00-10,00

100%

6

8,00-8,95

86%

6

7,00-7,95

85%

5

7,00-7,95

72%

5

6,00-6,95

70%

4

6,00-6,95

58%

4

5,00-5,95

55%

3

5,00-5,95

44%

3

4,00-4,95

40%

2

4,00-4,95

30%

2

3,00-3,95

25%

1

1,00-3,95

0

1

1,00-2,95

10%

For the candidates referred to in art. 10-12, taking part in recruitment for the major of Journalism and Social Communication (full-time first-cycle studies) or Theology (full-time uniform master's degree studies), due to the fact that an entrance examination is required as part of the qualification procedure for these majors, the principle is that the score obtained from the European Baccalaureate or the International Baccalaureate is equivalent to the score from the matriculation examination. The second component of the recruitment result of these majors is the entrance exam score.

The recruitment result of a candidate taking the International Baccalaureate, whose score is below 24 in the examination under the International Baccalaureate program, the passing of which is confirmed by the IB diploma, is 0 points.

The subjects which cannot be taken as part of the matriculation exam by candidates with an IB or EB diploma due to the matriculation curriculum at a given school are determined as equivalents in the table below, with the proviso that in the case of candidates who have not had the opportunity to take Polish language as part of the International Baccalaureate or the European Baccalaureate it is allowed to take into consideration as an equivalent of Polish another A1 language passed by the candidate (in the case of IB Baccalaureate) or L1 or L1+3 language (in the case of EB Baccalaureate), however the same language cannot be taken into account twice when calculating the result of the recruitment procedure: 

 

Polish matriculation exam subject

Equivalents at IB matriculation exam

Equivalents at EB matriculation exam

Polish language

* language A1 (from group 1)

* language L1

civics

* business and management
* economics
* history

* philosophy
* psychology
* anthropology

* philosophy
* history
* geography
* economics

history of art

* history
* an “art” group subject

* history

* art
* music

history of music

* history
* an “art” group subject

* history

* art
* music

Candidates with an EB diploma, who have a foreign language score of L2+3 on their diploma, are considered to have a score equivalent to a bilingual modern language on their matriculation examination.

 

Qualification rules for candidates with a foreign high school diploma

Information is provided on the website: https://uksw.edu.pl/kandydaci/cudzoziemcy/dyplomy-zagraniczne-i-matury/

 

Relief from the qualification procedure

Information is contained at: https://uksw.edu.pl/kandydaci/rekrutacja/akty-prawne/olimpiady-konkursy/