Degree programmes (first-cycle,second-cycle, long-cycle) - 2025/2026

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Nursing, second cycle studies

Details
Code BRE_WMCM_ST_2_PIE
Organizational unit Faculty of Medicine. Collegium Medicum
Field of studies Nursing
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle
Educational profile academic
Language(s) of instruction Polish
Admission limit 50
Duration 2 lata
  Ask a question
There is currently no active phase.

Upcoming phases in this registration:
  • Phase 1 (05.06.2025 12:00 – 11.07.2025 23:59)

Cele kształcenia  

Celem kształcenia na kierunku pielęgniarstwo, studia drugiego stopnia, profil praktyczny  jest przekazanie studentom aktualnej wiedzy teoretycznej, wypracowanie umiejętności oraz nabycie kompetencji społecznych niezbędnych do samodzielnego wykonywania zawodu pielęgniarki oraz pracy w publicznych i niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej, w tym: szpitalach, zakładach podstawowej opieki zdrowotnej, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych, ośrodkach opieki paliatywno-hospicyjnej oraz domach opieki społecznej także o charakterze kierowniczym. Absolwent tych studiów będzie miał również możliwość podjęcia pracy w ośrodkach akademickich oraz rozpoczęcie bądź kontynuacje rozpoczętej podczas studiów, np. w ramach działalności w kołach naukowych, pracy badawczej.  

W zakresie wiedzy absolwent będzie znał i rozumiał:  

  • zasady i metody monitorowania stanu zdrowia pacjenta oraz realizacji działań promocyjno-profilaktycznych w populacji osób zdrowych;  

  • standardy realizacji zaawansowanych i samodzielnych świadczeń pielęgniarskich;  

  • mechanizmy działania produktów leczniczych i zasady ich ordynowania;  

  • wytyczne terapeutyczne i standardy opieki pielęgniarskiej w chorobach przewlekłych;  

  • zasady i metody edukacji osób zdrowych i chorych w chorobach przewlekłych;  

  • rolę pielęgniarki w koordynowanej opiece zdrowotnej;  

  • problematykę zarządzania zespołami pielęgniarskimi i organizacjami opieki zdrowotnej;  

  • uwarunkowania rozwoju jakości usług zdrowotnych;  

  • regulacje prawne dotyczące wykonywania zawodu pielęgniarki i udzielania świadczeń zdrowotnych;  

  • metodologię badań naukowych i zasady ich prowadzenia;  

  • wymagania dotyczące przygotowywania publikacji naukowych;  

  • kierunki rozwoju pielęgniarstwa w Europie i na świecie;  

  • zasady udzielania świadczeń zdrowotnych w opiece długoterminowej;  

  • uwarunkowania kulturowe i religijne sprawowania opieki pielęgniarskiej nad pacjentami różnych narodowości i wyznań;  

  • metodykę kształcenia zawodowego przeddyplomowego i podyplomowego.  

W zakresie umiejętności absolwent będzie potrafił:  

  • monitorować stan zdrowia dzieci i osób dorosłych, w tym osób starszych, oraz wdrażać działania edukacyjne i promocyjno-profilaktyczne;  

  • rozwiązywać problemy zawodowe, szczególnie związane z podejmowaniem decyzji  

  • w sytuacjach trudnych, wynikających ze specyfiki zadań zawodowych i warunków ich realizacji;  

  • dobierać, zlecać i interpretować badania diagnostyczne w ramach posiadanych uprawnień; opracowywać program edukacji terapeutycznej pacjenta z chorobą przewlekłą, prowadzić tę edukację i dokonywać ewaluacji tego programu;  

  • samodzielnie pielęgnować pacjenta z raną przewlekłą i przetoką;  

  • koordynować opiekę zdrowotną nad pacjentem w systemie ochrony zdrowia;  

  • ordynować leki, środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne,  

  • w tym wystawiać na nie recepty lub zlecenia;

  • udzielać samodzielnych porad zdrowotnych w zakresie posiadanych kompetencji zawodowych;  

  • tworzyć standardy opieki pielęgniarskiej oraz wdrażać je do praktyki pielęgniarskiej;  

  • stosować odpowiednie przepisy prawa w działalności zawodowej;  

  • określać zapotrzebowanie pacjentów na opiekę pielęgniarską oraz opracowywać założenia pielęgniarskiej polityki kadrowej;  

  • komunikować się z pacjentem, uwzględniając uwarunkowania kulturowe i wyznaniowe;  

  • organizować i nadzorować pracę zespołu pielęgniarskiego i personelu pomocniczego;  

  • prowadzić badania naukowe i upowszechniać ich wyniki;  

  • wykorzystywać wyniki badań naukowych i światowy dorobek pielęgniarstwa dla rozwoju praktyki pielęgniarskiej;  

  • zapewniać opiekę pacjentowi wentylowanemu mechanicznie w warunkach opieki długoterminowej stacjonarnej i domowej;  

  • stosować metodykę nauczania oraz ewaluacji w realizacji zadań z zakresu kształcenia zawodowego.  

W zakresie kompetencji społecznych absolwent będzie gotów do:  

  • dokonywania krytycznej oceny działań własnych i działań współpracowników z poszanowaniem różnic światopoglądowych i kulturowych;  

  • formułowania opinii dotyczących różnych aspektów działalności zawodowej i zasięgania porad ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;  

  • okazywania dbałości o prestiż związany z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i solidarność zawodową;  

  • rozwiązywania złożonych problemów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu pielęgniarki i wskazywania priorytetów w realizacji określonych zadań;  

  • ponoszenia odpowiedzialności za realizowane świadczenia zdrowotne;  

  • wykazywania profesjonalnego podejścia do strategii marketingowych przemysłu farmaceutycznego i reklamy jego produktów.